Tijdens LF2018, Leeuwarden-Friesland de Europese Culturele hoofdstad van Europa 2018 organiseren Randolph Algera en Gabriëlle Westra een groot kunstevenement: Salon2018, dat plaatsvindt van 3 t/m 6 mei.
Salonforever is een gezelschap van ’s werelds beste decoratieschilders, dat voor het eerst sinds 23 jaar naar Leeuwarden zal komen. Wij zijn er erg trots op, want na exposities in Sint-Peterburg en New York gaat de expositie niet zoals gepland naar Parijs of Shanghai, maar naar Leeuwarden, een hele prestatie. Begin april 2017 waren we in New York om dit event te presenteren aan de commissie. Het is zeer enthousiast ontvangen.
Het thema van Salon 2018 expostie is een ode aan Sir Alma Tadema, een geboren Fries. Deze meester in marmer imitaties en schilder van Romeinse taferelen is een grote inspiratie voor decoratieschilders. Salon-deelnemers zijn meesters in trompe-l’oeil, marmer- en houtimitaties, grisailles, arabesken enz. Dit thema sluit perfect aan bij de eerdere succesvolle expositie van het Fries Museum over hem. Die expositie toert nu door Europa.
Salon 2018 (3-6 mei) is een Decoratief Kunst Evenement van 70 tot 80 deelnemers uit alle delen van de wereld (o.a. Japan, China, Rusland, Amerika, Canada, Italië, Frankrijk, Holland enz.). Ongeveer 22 verschillende nationaliteiten en culturen zullen live schilderen 60 mensen gedurende de hele dag. En lezingen/demo geven, die bijgewoond kunnen worden. Ongeveer 30 kunstenaars zullen samen live 4 dagen lang werken aan een wandschildering, die gedoneerd zal worden aan een goed doel.
De Salon2018-expositie wordt gehouden in de grootste schouwburg van Friesland: De Harmonie, Ruiterskwartier 4, in Leeuwarden. via hun site vind ook de kaartverkoop plaats. De lessen en lezingen, waaraan u kunt deelnemen, vinden plaats in een zaal (100 plaatsen) gemiddeld 4 lezingen/demo per dag
Stands met alles op het gebied van decoratie en restauratie, vergulden etc.
Salon2018 is te vinden op de evenementen agenda van cultuurstad Leeuwarden. En op de agenda van de harmonie. Daarnaast wordt het evenement breed aangekondigd in bladen en sociale media en nationaal bij veel kunst, musea, hotels etc.
De entree is slechts 10 euro.
Voor vragen en donaties kunt u bellen met ons:
Randolph Algera en Gabriëlle Westra
0653378851 en/of 0633766883.
- Gegevens
Dit infoblad is voor iedereen die meer wil weten over de handel in antiek en andere objecten die voor de CITES overeenkomst verkregen zijn en (deels) afkomstig zijn van CITES-soorten. Bent u nog niet bekend met CITES? Lees dan eerst de infobladen ‘Algemene toelichting CITES’, ‘Invoer en (weder)uitvoer’, ‘EU-certificaten’ en ‘Reizen met persoonlijk bezit, jachttrofeeën en souvenirs’.
In dit infoblad leest u:
- Wat de relevante wet- en regelgeving is
- Aan welke voorwaarden een antiek object moet voldoen
- Wanneer u te maken heeft met een preconventie object
- Voor welke soorten er strengere regels gelden
- Hoe u de leeftijd kunt aantonen
- Welke regels gelden voor renovatie
- Waar u terecht kunt met uw vragen
Lees het blad als PDF780.69 KB
CITES (Convention on International Trade in Endangered Species of wild fauna and flora) is een overeenkomst tussen 183 partijen (182 landen + de Europese Unie). In deze overeenkomst zijn afspraken gemaakt over de internationale handel in bedreigde dier- en plantensoorten.
In het verleden werden delen van dieren en planten vaak in gebruiksobjecten verwerkt.
Inmiddels zijn veel van deze soorten beschermd door CITES. Dit betekent dat u bij objectenwaarin bijvoorbeeld olifantenivoor, schildpadschild of reptielenleer is verwerkt, te maken krijgt met de CITES regels.
Wat wel en niet verhandeld en overgedragen mag worden wordt in het document uitgelegd.
- Gegevens
Geachte leden van ARA, RN, RC, RvN, RR-geregistreerden en andere belangstellenden,
Al jaren is binnen de restauratorenverenigingen een discussie gaande of wij onze professionaliteit moeten borgen en op welke manier. De termen ‘certificering’, ‘register’ of ‘keurmerk’ worden als mogelijkheid genoemd om de breed gedragen behoefte tot beroepserkenning c.q. beroepsbescherming, die geldt voor alle professionele restauratoren, te borgen. In een brede coalitie hebben wij eerder besloten de erkenning via een Keurmerk voor u te gaan regelen. Dit schrijven gaat over de ontwikkelingen die de afgelopen jaren hebben plaatsgevonden, welke resultaten zijn geboekt en wat u op korte termijn kunt verwachten.
Waarom is erkenning van restauratoren belangrijk?
Aan de behoefte tot kwaliteitsborging liggen meerdere nationale en internationale ontwikkelingen ten grondslag. Soms is de vraag door ‘Den Haag’ of ‘Brussel’ geïndiceerd, soms is de noodzaak organisch van aard. Internationaal maar zeker ook nationaal is er meer en meer een vraag naar ‘erkende restauratoren’. Restauratiebestekken vragen nu al vaak om een ‘keurmerk’ of ‘erkenning’ alvorens men voor een aanbesteding mag inschrijven. Velen van u, zeker zij die ook voor buitenlandse instellingen of verzekeraars werken, zijn al tegen dit fenomeen aangelopen.
- Gegevens
Verslag van de Nieuwjaarsborrel van ARA, 21 januari 2018, in het restauratie atelier van Jos van Extel te Schijndel.
Op zondagmiddag 21 januari jl. was het weer zover, de Nieuwjaarsborrel van ARA. Een moment om elkaar weer te zien en een goed en voorspoedig nieuw jaar in te luiden. Deze keer vond de bijeenkomst plaats in het restauratie atelier van Jos van Extel te Schijndel.
Vanuit alle delen van het land waren ARA leden gekomen naar dit gastvrije atelier.
- Gegevens
Voor het beoordelen van historische objecten is heel wat kennis en oplettendheid nodig. Een mooi maar triest voorbeeld van verwaarlozing werd bij een inventarisatie gevonden op de zolder van een pastorie in het Bisdom Breda. Bijna was dit wierookvat, in eerste instantie beoordeeld als ‘zijnde van geringe waarde’, weggegooid, als niet bij toeval ontdekt was dat het van zilver was gemaakt.
Het wierookvat, in 1822 vervaardigd door C. van Gemert te ’s-Hertogenbosch, werd behoorlijk beschadigd aangetroffen. De voet is ingestuikt. De branderbak en het opengewerkte bovenstuk zijn vervormd, gebutst en op diverse plaatsen is het wierookvat gescheurd. Het kettinggat van het roetkapje is door het vele gebruik uitgesleten en uitgescheurd. Het geheel heeft een bruinzwarte kleur, die lijkt op zwaar geoxideerd koper. De restauratie heeft een blinkend resultaat opgeleverd. Achtereenvolgens onderging het wierookvat de volgende behandelingen:
Allereerst grondige reiniging, vastlegging van gegevens en inventarisatie van de schade.Daarna zijn de afzonderlijke onderdelen uitgedeukt en waar nodig, zoals de voet, in de juiste vorm gebracht.Vervolgens zijn de scheuren gesoldeerd.Het gat in het kapje is dichtgemaakt met zilverplaat van hetzelfde gehalte als het object en opnieuw geplaneerd.Aan de tegenover liggende zijde is een nieuw (verstevigd) gat voor de ketting gemaakt.Tenslotte is alles afgewerkt en met de hand gepolijst.
Meer weten over de opleidingsmogelijkheden voor het restaureren van roerend erfgoed? Bekijk de opleidingen onder het kopje Roerend Erfgoed in het opleidingenoverzicht op www.erfgoedopleidingen.nl.
Renate Postma is secretaris van Art Restorers Association Nederland, een van de 14 partners van het Nationaal Centrum Erfgoedopleidingen en schreef dit artikel voor hun nieuwsbrief in december vorig jaar.
- Gegevens
Deze workshop is eerder gehouden in 2012 met groot succes.
Weerslag workshop Goudinleg in 2012: www.gotscha.nl/nl-goudinleg
Artikel in BN de Stem: www.bndestem.nl
- Gegevens
Op zondag 21 januari wordt het nieuwe jaar door ARA ingeluid met een Nieuwjaarsborrel. De borrel zal dit jaar gecombineerd worden met een atelierbezoek aan het restauratieatelier van Jos van Extel, te Schijndel.
Over Jos van Extel: Werkzaam vanaf 1972, eerst in dienst van Kunsthandel BORZO in Den Bosch, waar hij ook zijn opleiding heeft genoten vanuit het vader op zoon principe dit was tot september 1988. Vanaf dat moment begon hij bij Boselie Encadreurs Restaurateurs en heeft daar het restauratieatelier opgestart, dit was tot Maart 2002.
Op 1 april 2002 begon hij als zelfstandig restaurator met "Restauratie-atelier Jos van Extel" in Schijndel.
Jos is getrouwd met Marlies en zij hebben samen 2 kinderen die inmiddels het huis hebben verlaten.
Samen met het ARA bestuur ontvangt Jos van Extel u graag voor een hapje en een drankje en een leuk en leerzaam bezoek.
De borrel begint om 13:00 en gaat door tot 17:00.
De locatie is Wijbosscheweg 31
5482 EA Schijndel
(Tel: 06 - 53202285)
Komt u met ons samen het glas heffen? Meldt U dan aan per e-mail bij het secretariaat
We hopen jullie de 21e te mogen ontvangen in Schijndel!
- Gegevens
Paolo Cremonesi is een van de belangrijkste wetenschappers die zich bezig houdt met de verdere uitwerking van de methoden van Richard Wolbers. In die hoedanigheid is hij de strijd aangegaan met het gebruik van schadelijke stoffen in de restauratie. Het gaat dan niet alleen om oplosmiddelen, maar ook om andere producten die een dagelijkse toepassing hebben in de restauratiepraktijk en niet zonder gevaren zijn voor zowel de restaurator als het object. Jarenlange toegewijde research heeft er voor gezorgd dat Cremonesi het repertoire van micro- en macro-emulsies van Wolbers heeft kunnen aanpassen en uitbreiden, zodat deze nu geheel uit in Europa verkrijgbare ingrediënten kunnen worden samengesteld en volgens de in Europa geldende normen zijn toegestaan.
Het doel van de methoden van Wolbers en Cremonesi is in principe gelijk aan dat van de meer traditionele werkwijzen van de restaurator: het verwijderen van ongewenste substanties van een oppervlak en daarbij beheersen hoe diep men wil reinigen. Het afnemen van oppervlakte vuil, het verwijderen van vernis of overschilderingen en oude retouche, het zijn verschillende handelingen die met verschillende technieken en materialen moeten worden uitgevoerd. Het uiteindelijke doel blijft het object onaangetast door te geven.
Met dat doel voor ogen stelt Cremonesi een verscheidenheid aan waterige oplossingen samen, waarin stoffen als alcoholen, siliconen, chelatoren en oppervlakte actieve stoffen hun werk doen. Daarbij worden de mengsels ‘op maat’ gemengd voor het werk dat voor handen ligt en de zuurgraad van de middelen aangepast aan de eisen die het oppervlak van een object stelt. De extra problemen die watergevoelige oppervlakken stellen worden bijzonder in acht genomen.
Paolo Cremonesi heeft Nederland verkozen als podium om zijn jarenlange research voor het eerst buiten Italië te presenteren. Voorheen is Cremonesi hier in den lande bekend geworden als een zeer kundige commentator en uitlegger van de methoden van Richard Wolbers, met zijn workshop over de toepassing van emulsies bij het schoonmaken van beschilderde oppervlakken, wordt nu een volgende stap gezet.
Vijf dagen gevuld met theorie en ruime aandacht voor de praktijk waarbij drie hoofdvragen aan bod zullen komen: gedeeltelijk ingrijpen of geheel verwijderen, en wat wanneer het oppervlakkig gevoelig is voor water?
“Emulsions for Surface Cleaning and Removal of Film-Forming Materials” a workshop by Dr. Paolo Cremonesi (voertaal: Engels)
Waar: Werkgebouw Het Veem, van Diemenstraat 410, Amsterdam
Wanneer: 15 – 19 januari 2018
Kosten: € 560,- (voor ARA leden € 520,-)
Inschrijving via:
- Gegevens
Een symposium op 10 november 2017 in De Bazel, Amsterdam.
Het 12e Nederlandse symposium voor hout- en meubelrestauratie is dit jaar gewijd aan de stoel. Een ogenschijnlijk eenvoudig meubelstuk, maar in zijn veelzijdigheid zitten talrijke interessante onderwerpen verborgen.
Meer informatie en anmelding:
www.ebenist.org/nl/aankomend-symposium
- Gegevens
“Emulsions for Surface Cleaning and Removal of Film-Forming Materials”
Van maandag 15 tot en met vrijdag19 januari 2018 vindt te Amsterdam een vijfdaagse workshop plaats, georganiseerd door ARA Nederland in samenwerking met ‘De Kunstkliniek’ te Hilversum: “Emulsions for Surface Cleaning and Removal of Film-Forming Materials” gegeven door de eminente dr. Paolo Cremonesi.
De workshop is bedoeld voor restauratoren die in hun werk te maken hebben met het schoonmaken van oppervlaktes en het afnemen van lak- en verflagen en vernissen. Deze workshop wordt voor het eerst gegeven in Nederland en het niveau vereist enige ervaring en/of kennis op dit gebied, zo is het volgen van de ontwikkelingen in het veld (de methoden van Richard Wolbers) een pré. De inschrijving gebeurt echter op volgorde van aanmelding.
Het dagprogramma zal binnenkort gepubliceerd worden, evenals verdere informatie. Iedere dag zal bestaan uit zowel een theoriegedeelte als een practicum. De inschrijving is nu al geopend en de deelnameprijs aan de workshop bedraagt € 560,- (voor ARA-leden € 520,-).
Locatie: Nog bekend te maken, in Amsterdam.
Inschrijven of uw interesse aangeven kan op
- Gegevens