Het is bijna zover: per 1 juli 2019 wordt het nieuwe Restauratoren Register operationeel. Na een lange voorbereidingstijd gaat een geheel nieuw opgezet beroepsregister van start, voor allen die professioneel werkzaam zijn als restaurator van roerend cultureel erfgoed. De oprichters - A.R.A. Nederland, Restauratoren Nederland, het Restauratie Convergent, de Vereniging Restauratoren Noord en de stichting ERM - nodigen u van harte uit voor een informatiebijeenkomst over het nieuwe register.
Tijdens deze informatiebijeenkomst een toelichting op het doel en de werking van het Restauratoren Register. Verder een overzicht van de wijzigingen die zijn doorgevoerd op basis van de reacties op het concept (schriftelijk en tijdens de informatiebijeenkomst op 23 februari jl.). Verder over onderwerpen als scholing, gedragscode en mogelijke aanvulling (historische binnenruimten). Tenslotte hoe u zich kunt aanmelden. En u kunt kennis maken met medewerkers van de toetsende instelling.
De bijeenkomst wordt gehouden op zaterdagmiddag 29 juni a.s. in de Zalen van Zeven, Boothstraat 7 te Utrecht met een lunch (vanaf 12.00 uur) en borrel (15.15 uur) na afloop. U bent van harte welkom!
U kunt zich hier aanmelden.
Binnenkort vindt u op onze website het programma van deze bijeenkomst.
Met vriendelijke groet, namens het Restauratoren Register
Monique Kielliger
Secretariaat Stichting ERM
Tel: 085-4862480
E-mail:
Website: www.stichtingerm.nl
- Gegevens

Beste ARA leden,
Hierbij nodigen we jullie van harte uit voor de jaarlijkse ledenvergadering van ARA Nederland op zaterdag 15 juni 2019 in het Drents Museum in Assen.
In de ochtend houden we de Algemene Ledenvergadering, gevolgd door een geheel verzorgde lunch. Na de lunch bezoeken we onder leiding van een gids de tentoonstelling Sprezzatura en op eigen gelegenheid de permanente tentoonstellingen in het museum.
Programma
10:30 – 10:45 uur Binnenkomst via de Groepsentree (Brink 3 te Assen)
10:45 – 11:00 uur Ontvangst met koffie/thee in GS-zaal
11:00 – 12:30 uur Vergadering in GS-zaal
12:30 – 13:30 uur Lunch in GS-zaal
13:30 – 14:45 uur Rondleiding Sprezzatura
14:45 – 16:45 uur Museum bezoek eigen gelegenheid
17:00 uur Sluiting Museum, vertrek via de hoofdentree
In verband met de organisatie, de catering voor de lunch en het aantal deelnemers aan de rondleiding word je verzocht uiterlijk 3 juni 2019 via
We kijken uit naar jullie komst!
Het bestuur van ARA Nederland
- Gegevens

A.R.A. Nederland lid Filip Redant heeft een belangrijke internationale prijs gewonnen voor zijn houten inleg vloer.
Hieronder de persverklaring:
ST. LOUIS, 10 mei 2019 - De Nationale Houten Vloeren Vereniging van de VS (NWFA) is blij te
kunnen meedelen dat Atelier Passe Partout uit Mechelen, België, winnaar is van de NWFA’s
wedstrijd “Wood Floor of the Year” 2019, in de categorie Beste Marqueterie/Inleg.
De bekendmaking vond plaats tijdens de Awards Ceremony op donderdag 2 mei, op de NWFA Expo
in Fort Worth, Texas.
De “Wood Floor of the Year” awards werden ontwikkeld om vernieuwend vakmanschap en design in
houten vloeren aan te moedigen en te erkennen. Sinds het begin van dit programma in 1990,
werden al meer dan 200 awards uitgereikt aan NWFA-leden uit heel de VS, Canada, als ook in
Rusland, België en Finland.
Dit jaar waren er 65 inzendingen voor de wedstrijd Wood Floor of the Year. Alle inzendingen
betroffen werken die werden uitgevoerd tussen januari en december 2018. De jury, samengesteld
uit leden van het technisch advies comité en uit marktleiders, evalueerde de individuele categories.
De NWFA-leden stemden uit alle inzendingen voor de “Member’s choice” winnaar.
Voor meer informatie over de jaarlijkse Wood Floor of the Year awards, gelieve de website te
raadplegen: www.nwfa.org/wfoy.
De National Wood Flooring Association is een non-profit handelsorganisatie met wereldwijd meer
dan 3200 aangesloten bedrijven. Zij heeft als doel de consumenten, de architecten, de designers,
de mensen in de bouw op te leiden in het gebruik en de voordelen van houten vloeren.
NWFA-leden krijgen de beste opleidingen, voordelen, technische middelen en netwerken om hun
professionalisme en succes te bevorderen.
- Gegevens

KUNST KIJKT JOU AAN … 14 JUNI 2019 - 14.00 UUR
DE OFFICIËLE OPENING van GALERIE AUTREVUE
WOUDSTERWEG 4, HEERENVEEN
Onder het genot van een hapje en een drankje kunt u genieten van werken van:
Andy Eccleshall, USA, landschappen
Marein Konijn, NL, landschappen
Pascal Amblard, FRA, ode sir Alma Tadema
Randolph Algera, NL, surrealisme Gabriëlle Westra, NL, realisme
We hebben met veel enthousiasme toegewerkt naar de officiële opening van Galerie Autrevue in Heerenveen en de 2e expositie van Galerie Autrevue in Tjaarda, Oranjewoud. De Nederlandse kunstenaars zullen aanwezig zijn en heten u van harte welkom. Ze vertellen u graag iets over hun schilderijen.
U kunt deze dag ook bieden op een wandschilderij van 5 x 2 m. Friese Ode aan Sir Alma Tadema, gemaakt door de top van de internationale decoratieve kunstenaars tijdens SalonLeeuwarden2018, een vierdaags evenement met lezingen en workshops ten tijde van Leeuwarden Culturele Hoofdstad van Europa. Het is te bezichtigen in Hotel Tjaarda. Hier kunt u ook uw bod uitbrengen. Biedingen vanaf 2000 €
PROGRAMMA
14.00 uur – officiële opening van Galerie Autrevue Heerenveen onder het genot van hapje en drankje.
Aansluitend gaan we naar de 2e expositie van Galerie Autrevue in Tjaarda Oranjewoud.
U kunt een half uurtje wandelen door de prachtige bossen van Oranjewoud of per auto gaan, of eventueel per huifkar (beperkt aantal) naar Hotel Tjaarda samen met galeriehouder(s), kunstenaar(s) en bezoekers. In Tjaarda Oranjewoud kunt u de 2e expositie bekijken, verspreid door het hotel.
Hotel Tjaarda biedt de bezoekers van de Galerie Autrevue en de 2e tentoonstelling een consumptie aan. U kunt ervoor kiezen om daarna terug te komen in Galerie Autrevue Heerenveen voor de afsluiting.
17.00 uur – afsluiting in Galerie Autrevue Heerenveen. We hopen u bekend te maken wie zich de gelukkige eigenaar van het wandschilderij Friese Ode aan sir Alma Tadema mag noemen.
Tot slot: Als u deze dag een of meerdere schilderijen aanschaft van een van de exposanten, dan kunt u de dag besluiten met een gratis etentje voor twee personen in Hotel Tjaarda.
U wordt van harte uitgenodigd deze middag aanwezig te zijn.*
*In verband met de catering stellen we het op prijs, dat u ons even belt/mailt met hoeveel mensen u denkt te komen.
- Gegevens
Op vrijdag 12 april vindt het eerste Erfgoed & Ambacht Event plaats waar wij als bedrijf ook aan deelnemen. De Elleboogkerk te Amersfoort opent die dag haar deuren voor eigenaren, bewoners en liefhebbers van historische panden.
Naast de 26 diverse erfgoedspecialisten is er een uitgebreid programma met acht interessante sprekers, waarbij diverse actuele onderwerpen uitgelicht zullen worden.
Ook is er een ‘erfgoed & ambacht’ shop, waar u diverse boeken, decoratie en kleine snuisterijen kan aanschaffen. De dag wordt extra ondersteund door een goede cateraar. De koffie, thee, lunch en diverse lekkernijen worden ambachtelijk opgediend.
Als relatie van Art Decor ontvangt u een aantrekkelijke korting op de toegangsprijs. U betaalt dan slechts €12,50 per persoon. Voor een Passe-partout betaalt u slechts €29,95. Deze kortingen gelden alleen in de voorverkoop via www.erfgoedenambacht.nl. Gebruik hiervoor de kortingscode AD1904
Voor meer informatie verwijzen wij u door naar de website www.erfgoedenambacht.nl
Wij hopen u graag daar te ontmoeten.
Met vriendelijke groet, Art-Decor Randolph Algera, Heerenveen
- Gegevens

In samenwerking met de A.R.A. Nederland heeft Erick Douwes op 21 & 22 Januari de eerste masterclass Re-lining gegeven. In het atelier van Douwes Fine Art Restoration maakte tien restauratoren kennis met de ins- en outs omtrent het gebruik van de warmte-vacuüm tafel binnen de schilderij restauratie. Na theorie over doubleren en vacuüm werden de handen uit de mouwen gestoken. Met een variatie aan meegebrachte en al aanwezige casussen werd kennis gemaakt met de mogelijkheden die de warmte-vacuümtafel biedt. De toepasbaarheid van vacuüm voor collegae – dus zónder doublure – in hun eigen atelier hierbij niet vergetend! Een zeer leerzame ervaring, niet alleen door de veertig jaar ervaring van Erick Douwes, maar ook door de goede sfeer en de openheid van collega’s onder elkaar.
“De masterclass over de vacuüm-warmte tafel was zeer interessant. De kunst van de doublure is geheel uit het domein van het geheime getreden na deze verlichtende dagen”.
“Bedankt voor alles. Ik vond het heel fijn, heb er veel aan gehad en vond het ook te gek om eens met collega’s te sparren”.
-De masterclasses zijn vol geboekt. Er komen er waarschijnlijk meer, dat maken we t.z.t. op deze website bekend -
- Gegevens
Het is inmiddels een traditie binnen ARA: de Nieuwjaarsborrel in combinatie met een atelierbezoek!
Met veel plezier nodigen we onze leden ook in 2019 weer uit voor de ARA Nieuwjaarsborrel en wel op zondag 27 januari a.s. bij de Houtkrul in Alkmaar. Emiel Wagemaker heeft op die dag speciaal voor ons, collega-restauratoren, zijn winkel en atelier opengesteld.
Waar: De Houtkrul, Kennemerstraatweg 110, 1815 LD Alkmaar (0725117988)
Wanneer:27 januari 2019
Tijd: 14.00-17.00 uur
ARA leden zijn van harte welkom in het atelier van de Houtkrul om gezamenlijk het glas te heffen en te proosten op het nieuwe jaar! Met het oog op de benodigde hapjes en de drankjes is aanmelding gewenst, dus wil je dit samenzijn met collega’s niet missen, meld je dan uiterlijk 23 januari 2019 aan en stuur een mail naar:
Emiel Wagemaker is, sinds hij in Amsterdam de opleiding tot meubelrestaurator heeft gevolgd, bezig met het vak, altijd aan het restaureren . Eerst op een zolderkamer bij zijn ouders thuis, maar sinds 1991 in zijn eigen restauratieatelier ,"De Houtkrul" in Alkmaar. Hij richt zich vooral op meubelen, maar alles met hout is interessant. Het atelier bevindt zich in hetzelfde pand als de antiekwinkel, die Emiel samen met zijn vrouw heeft. Meer informatie: www.dehoutkrul.nl
We zien uit naar je komst en wensen je een gezond en inspirerend 2019!
Bestuur ARA Nederland
- Gegevens

Het water-medium voor het behandelen van polychrome werken door Paolo Cremonesi is verschenen! De derde druk is ook in het Nederlands vertaald en uitgegeven.
De specificiteit van water-medium wordt door de auteur, benadrukt1: “Bij deze tweede editie is de titel geactualiseerd: water als medium, niet meer alleen ‘voor het schoonmaken’, maar ‘voor het behandelen’ van polychrome werken. Ook de nieuwere drukken van de al verschenen trilogie ‘Het gebruik van enzymen in schoonmaakwerkzaamheden bij polychrome kunstwerken’, ‘Het gebruik van organische oplosmiddelen in schoonmaakwerkzaamheden van polychrome kunstwerken’ en ‘Het gebruik van oppervlakactieve stoffen en chelators in schoonmaakwerkzaamheden bij polychrome kunstwerken’, die nu in bewerking zijn, zullen op dezelfde manier geactualiseerd worden”.
Deze titelverandering weerspiegelt dus de uitnodiging gericht aan de gehele conserveringswereld: bewaar de term ‘schoonmaak’ voor de werkzaamheden die bedoeld zijn bij ‘schoonmaak’ door de onderliggende laag als onaangetast te behouden, door het puur van vuil of andere neergeslagen materialen te reinigen. Schoonmaken in de trant van de Surface Cleaning”.
Het boek promoot een veranderde zienswijze: er zijn twee soorten handelingen die door de restauratoren oude stijl werden samengevat als één begrip, namelijk ´schoonmaakwerkzaamheden´, maar die structureel verschillen. Enerzijds is er het reinigen met behoud van het (vernis-)oppervlak, anderzijds, het verwijderen van overschilderingen of retouches zonder de omgeving aan te tasten. In de nieuwe zienswijze verschillen deze als dag en nacht van elkaar en vragen daarom een verschillende aanpak.
Deze ingewikkelde materie wordt door Cremonesi helder uiteen gezet, al zal dit zonder achtergrondkennis van chemische processen moeilijk te begrijpen zijn. De rol van pH en buffer onderstrepend, neemt hij de moderne restaurator in honderd pagina’s mee op een wandeling tussen de eigenschappen van zuren en basen, met de bedoeling om hem bewust te maken, waarom, wanneer en vooral hoe men ´wat´ moet gebruiken; ´wat ´werkt samen met ´wat´ en… wat kan er gebeuren als men verdwaald raakt tussen de twee verschillende invalshoeken. Tussendoor, laat hij ‘ingrediënten’ en ‘begrippen’ de revue passeren: chelator, geleermiddel, polymeer, molecuul gewicht, ionenconcentratie en -migratie, osmose, ionisatie en dissociatie, …, zonder welke de waterige oplossingen niet kunnen functioneren of geen resultaat geven.
Cremonesi laat de eer aan wie die toekomt: de theorie is gebaseerd op het werk van zijn collega en vriend, de Amerikaanse wetenschapper Richard Wolbers, grondlegger van een nieuwe en revolutionaire schoonmaakmethode met gebruik van gels, micro- en macro-emulsies. Beiden hebben een achtergrond zowel in de (bio)chemie als in restauratie. Cremonesi ontwikkelt de Wolbers-methode verder, waarbij hij een duidelijke scheidingslijn trekt tussen twee verschillende doelen bij de behandeling van beschilderde oppervlakken: behouden of verwijderen.
Gebaseerd op zijn ervaring als biochemicus in een Amerikaans onderzoekinstituut, verfijnt Cremonesi de lijst van bij restauratie gebruikelijke chemische middelen met twee doelen voor ogen: het behoud van de integriteit van het kunstwerk én het welzijn van de restaurator!
Het resultaat is een gezonde manier van werken met weinig risico’s voor het kunstwerk: het water-medium.
Het boek is in de eerste plaats bedoeld voor ervaren restauratoren met een solide theoretische basis in de scheikunde. Maar door de duidelijke uitleg van principes, begrippen en bijhorende reacties, begeleid door uitgebreide tabellen en figuren, kan het ook gezien worden als een goede ‘handige geheugensteun en vademecum’ voor hen die wat minder thuis zijn in chemie. Wie meer wil weten, kan in de Appendices allerlei extra informaties en nadere toelichtingen te vinden.
Tot slot nog een citaat uit het voorwoord bij de tweede druk: “Ter ondersteuning van het verschil tussen ‘schoonmaak’ en ‘verwijdering’ lijkt het me niet noodzakelijk om een soort uit de theorieën afgeleide principes op te roepen. Gebruik gewoon het gezonde verstand. …
Ik hoop op begrip voor de redenen achter deze verandering en vooral hoop ik dat deze zullen resulteren in een zekere mate van consensus”.” Aldus Cremonesi.
Het water-medium voor het behandelen van polychrome werken door Paolo Cremonesi
ISBN: 9789082936100; vertaling van derde druk; paperback; 140 pagina’s; € 24,00
Het boek is verkrijgbaar bij
- Gegevens
Erick Douwes restaurator van schilderijen sinds 40 jaar
WORKSHOP VOOR ARA LEDEN
Bij deze masterclass zal er eerst met een lezing in worden gegaan op de theorie met betrekking tot de bedoeking van een schilderij door middel van de vacuüm tafel. De theorie zal vervolgens in de praktijk worden uitgevoerd. Hiervoor is het mogelijk eigen bedoekingsproblemen aan te dragen.
Zowel theoretisch als praktisch zal er o.a. worden in gegaan op de volgende vragen:
- Wanneer is een bedoeking noodzakelijk
- Welke verschillende soorten bedoekingen zijn er en welke pas je wanneer toe
- Welke voorbereidingen zijn er nodig
- Welke hechtmiddelen kunnen worden toegepast
- Wat zijn de voordelen van het bedoeken door middel van een vacuüm tafel, wat en hoe gaat dit in zijn werk.
- Behandelingen die de vacuümtafel biedt omtrent oude bedoekingen zonder een schilderij opnieuw te hoeven bedoeken.
Nog vragen?
- Gegevens