nieuwsbrief ARA 31 december2016654.30 KB
Met hierin o.a. Erfgoed Event, Oprichting Educarie commissie, bestuursmededelingen én de uitnodiging voor de Nieuwjaarsborrel.
Bijlage plattegrond Erfgoed Event.
- Gegevens
De Kunstkliniek was er weer in geslaagd een autoriteit binnen te halen. Van 11 tot en met 14 juli gaf de alom gerespecteerde Dr. Tracey Chaplin, docent aan de Metropolitan University of London en de City and Guilts of London Art School, een vierdaagse workshop in Hilversum. Chaplin is medeauteur van het standaardwerk ‘Pigment Compendium’ en expert op het gebied van de identificatie van historische en moderne pigmenten met behulp van de microscoop.
- Gegevens
Generaties in gesprek: Over de restauratiepraktijk van geschilderde afwerkingen in het interieur.
Vrijdag 15 april vindt er weer een Kleurhistorisch platform plaats bij de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed, Smallepad 5 te Amersfoort van 13.30-17.15 uur. U bent hiervoor van harte uitgenodigd.
Het thema van dit platform is ‘Generaties in gesprek; over de restauratiepraktijk van geschilderde afwerkingen in het interieur’. Enkele ‘pioniers’ uit de jaren ’70-’80 geven hun bevindingen mee aan een jongere generatie restauratoren. Hoe ging het er vroeger in de restauratie aan toe, hoe gaat het nu en wat kunnen we van elkaar leren? Voor de pauze staan drie presentaties gepland die een opmaat vormen voor het ronde tafelgesprek na de pauze.
Doelstelling
Het Kleurhistorisch platform biedt de gelegenheid om ideeën te delen over de ontwikkeling van het vak vanuit het verleden naar de toekomst toe. Hoe kun je het beroep van restauratoren van geschilderde afwerkingen en (muur)schilderingen verder professionaliseren? Een duidelijke profiel helpt om het beroep beter op de kaart te zetten, en levert een bijdrage aan de invulling van kennis en vaardigheden van de beroepsgroep. Iedereen kan hier een bijdrage aan leveren en een van de belangrijkste partijen hierin zijn de restauratoren zelf.
- Gegevens
Interview met Erick Douwes, restaurator van schilderijen
Door: Leah van Geerestein
E.D.: "Er neigt weer een breuk/scheiding te ontstaan in het beroepsveld. Aan de ene kant heb je de klassieke, ambachtelijk geschoolde restaurator, aan de andere kant de academisch opgeleide restaurator die vanuit een wetenschappelijke basis opereert. Verschil in de manier waarop er wordt omgegaan met het object is groot. Ik [E.D.] ben opgeleid in de praktijk en heb zeer veel 'hands on' ervaring. Basis van mijn handelen is een gezond respect voor het object. Ik weet hoe ik een schilderij moet behandelen omdat ik door mijn kennis en ervaring een goed gevoel voor materiaal en techniek heb verworven. Academisch opgeleide restauratoren hebben de neiging om door te slaan in hun verering voor het object. Het schoonmaken van het oppervlak van een schilderij bijvoorbeeld wordt zeer voorzichtig en daardoor vaak omslachtig aangepakt, terwijl deze voorzichtigheid niet altijd nodig is. Verder tekent een gebrek aan praktijkervaring deze manier van opleiden".
Erick Douwes is voorzitter van de Art Restorers Association Nederland (ARA), een van de weinige overgebleven kleine beroepsverenigingen in Nederland. De ARA is een belangenvereniging van met name ambachtelijk opgeleide restauratoren. De vereniging (opgericht in 1992) selecteert haar 'Register'leden aan de hand van een eigen toetsingscommissie. Verder zijn er de vereniging Restauratoren Nederland (opgericht in 2005) en het Restauratoren Register (opgericht in 2000), een onafhankelijke stichting die gegevens van restauratoren die aan gestelde criteria voldoen online aanbiedt ten behoeve van museale instellingen en particulieren. Restauratoren Nederland is de grootste Nederlandse belangenvereniging voor restauratoren en richt zich ook op de professionalisering van haar leden. Anne van Grevenstein, nauw betrokken bij de totstandkoming van de universitaire restauratorenopleiding, is op de achtergrond nog altijd een van degenen die zich hiervoor inzetten.
E.D.: "Deze drie organisaties waren in overleg met elkaar om een overkoepelend toetsingsbeleid te ontwikkelen middels een nieuw door zowel ARA als RN erkend op te richten Restauratorenregister. RN heeft zich echter teruggetrokken omdat zij nog midden in het proces zit van het ontwikkelen en uitvoeren van een eigen selectiebeleid en hier graag verder mee wil gaan". RN streeft ernaar dat in de toekomst alleen nog wetenschappelijk geschoolde restauratoren worden ingezet voor restauratieprojecten. [E.D.] "Ik vind dit een kwalijke zaak omdat vakmensen die uitstekende kwaliteit leveren zo buiten de boot vallen, enkel omdat ze geen wetenschappelijke achtergrond hebben. Het is nu al zo dat bij aanbestedingen voor restauraties uitdrukkelijk wordt gevraagd naar restauratoren die lid zijn van RN. Dit leidt tot concurrentievervalsing. Begrijp me niet verkeerd, ik pleit er ook voor om het kaf van het koren te scheiden. Maar ik zie meer in een stichting als het Restauratoren Register waarbij een onafhankelijke objectieve toetsing op basis van kwaliteit plaatsvindt. Laat beide soorten restauratoren – de academisch geschoolden en de praktische ervaringsdeskundigen – elkaar het respect geven wat ze verdienen en juist samenwerken in plaats van elkaar uit te sluiten".
De restaurator in dienst van de kunsthandel heeft te maken met privé-eigenaren en korte deadlines waarbij weinig ruimte is voor onderzoek. De museale restaurator is indirect in dienst van de overheid en werkt aan het behoud van het 'cultureel erfgoed', wat een veel abstracter gegeven is. Restauratieprojecten duren vaak veel langer en worden voorafgegaan door materiaal-technisch en kunsthistorisch onderzoek. Ook in de kunsthandel wordt echter voldaan aan principes als een goede documentatie en reversibiliteit van de behandeling. Het verschil in vraag kan leiden tot andere beslissingen met betrekking tot restauratie, bijvoorbeeld de overweging om niet in te grijpen en slechts te conserveren. De restaurator in een museale instelling moet zijn keuze goed verantwoorden omdat vanwege financiële beperkingen niet alle objecten binnen een collectie gerestaureerd kunnen worden of omdat bepaalde objecten niet geschikt zijn voor een restauratiebehandeling.
E.D. over het Juynbol portret: "Een interessant schilderij met een boeiende geschiedenis. Ik zou het schilderij tonen zoals het nu is, om de geschiedenis te laten zien, ja, letterlijk voor zich te laten 'spreken'. Wel zou ik het gehavende en gebobbelde oppervlak vlak maken en voor zover nodig consolideren, van oppervlakte vuil ontdoen en het geheel een verse vernis geven om vooral de donkere gedeelten goed zichtbaar te maken. De ingezette stukken waar de twee hoofden, respectievelijk geheel en gedeeltelijk, ontbreken zou ik schetsmatig invullen met bijvoorbeeld krijt of houtskool. Op die manier zou het portret zeker een plek in het museum kunnen hebben. Juist nu eens niet prachtig en gladjes gerestaureerd, maar zoals het in zijn laatste toestand is 'gevonden'. Reken maar dat dit opzien zal baren en veel bezoekers zal trekken".
Amsterdam, 24 april 2012
- Gegevens
Afgelopen zaterdag, 19 januari, hebben we een geanimeerde en interessante bijeenkomst gehad met een 15-tal leden, te gast bij Maarten Robert en Anne Marieke Millenaar te Heemstede. Het combineren van atelierbezoeken met de Nieuwjaarsborrel voor 2013 bleek wederom een goeie zet en een succes. Bijgaand 3 foto's gemaakt door Han van Gemert met zijn smart Phone. Helaas staan niet alle aanwezigen op de foto's, maar het geeft een goed beeld van de animo en de sfeer.
Beide leden – tevens samenwonend – hebben ieder hun kleine maar fijne atelier aan huis. De ene op de zolderverdieping, de ander beneden in een aanbouw aan het prachtige oude pand. Na hun verwelkoming met gestoffeerde koffie, was het bijzonder een kijkje te nemen in hun 'keuken' en te horen wat ze te vertellen hadden over hun vak en loopbaan tot nu toe. Gezien de beperkte ruimte hebben we ons in twee groepen verdeeld en hebben zo beurtelings beide atelier bezocht.
Textiel is fragiel, dat werd wederom duidelijk aan de hand van enkele voorbeelden (o.a. een prachtige 17de Eeuwse stoelzitting!) waaraan Anne Marieke momenteel bezig is. En natuurlijk steeds weer de vraag: "Wat en hoe wel of niet restaureren?". Een vak apart!
Hout is goud, dat konden we zien bij Maarten. Niet alleen de diverse soorten hout waarmee gewerkt wordt, ook hoe fijntjes hout gegutst, gesneden en bewerkt kan worden. Hij ontwerpt en tekent ook op de tekentafel ontbrekende delen van antieke objecten aan de hand van oude foto's of tekeningen, die hij daarna snijdt en inlegt. Zowel textiel als houtsnijwerk restaureren is zeer arbeidsintensief. Dank aan beiden voor hun gastvrijheid!
Je raakt niet uitgepraat als je eenmaal in zo'n atelier van een collega staat. De voorzitter moest dan ook ingrijpen om de Nieuwjaarsborrel – bubbels, wijn en een uitstalling van lekkere paté's, kazen en verse broden, speciaal uitgezocht en gekocht door de kenners George Boellaard en Pol Bruys – er niet bij in te laten schieten. (Helaas werden al deze lekkernijen pas nét na het maken van deze foto op tafel gezet). Gelukkig had iedereen flinke trek gekregen na de concentratie van de twee atelierbezoeken. Kortom; een geslaagde samenkomst van ARA leden, waarin het nuttige met het aangename werd gecombineerd en de zin van het lid zijn van deze vereniging weer goed tot uitdrukking kwam.
Erick Douwes, 20 januari 2013
- Gegevens
ARA Nederland organiseert binnenkort twee workshops,
gegeven door Dr. Tracey Chaplin
Dr. Tracey Chaplin is lector at City and Guilts of London Art School and London Metropolitan University
1. ‘Identification of Pigments under the Microscope‘
4-daagse workshop; data 11 t/m 14 juli 2016; locatie: De Kunstkliniek te Hilversum;
prijs € 620,-/cursist; 10 plaatsen.
2. ‘Examining Cross Sections of Paint Layers’
3-daagse workshop; data: September en/of oktober 2016 (exacte data volgen binnenkort);
locatie: De Kunstkliniek te Hilversum; prijs € 550,-/cursist; 10 plaatsen.
De voertaal voor beide workshops is Engels.
Inschrijving:
- Gegevens