“Emulsions for Surface Cleaning and Removal of Film-Forming Materials”

cremonesi 2

Van maandag 15 tot en met vrijdag19 januari 2018 vindt te Amsterdam een vijfdaagse workshop plaats, georganiseerd door ARA Nederland in samenwerking met ‘De Kunstkliniek’ te Hilversum: “Emulsions for Surface Cleaning and Removal of Film-Forming Materials” gegeven door de eminente dr. Paolo Cremonesi.

De workshop is bedoeld voor restauratoren die in hun werk te maken hebben met het schoonmaken van oppervlaktes en het afnemen van lak- en verflagen en vernissen. Deze workshop wordt voor het eerst gegeven in Nederland en het niveau vereist enige ervaring en/of kennis op dit gebied, zo is het volgen van de ontwikkelingen in het veld (de methoden van Richard Wolbers) een pré. De inschrijving gebeurt echter op volgorde van aanmelding.

Het dagprogramma zal binnenkort gepubliceerd worden, evenals verdere informatie. Iedere dag zal bestaan uit zowel een theoriegedeelte als een practicum. De inschrijving is nu al geopend en de deelnameprijs aan de workshop bedraagt € 560,- (voor ARA-leden € 520,-).

Locatie: Nog bekend te maken, in Amsterdam.

Inschrijven of uw interesse aangeven kan op Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

Verslag van inkomend bestuurslid Jos van Extel

ara bestuur

Beste mede leden,

Officieus deel uitmakend van het bestuur van ARA doe ik graag kort verslag van een buitengewoon leerzame en gezellige cursusmiddag over Verenigingsvaardigheden op 18 september jl.

Het huidige bestuur, met al het enthousiasme waarmee het functioneert, dreigde door de bomen het bos niet meer te zien, dit tot frustratie van allen.
Onze voorzitter Erick Douwes had een tip gekregen dat er een speciale cursus ’verenigingsvaardigheden’ bestond, waarover de tipgever zei, dat hij en zijn bestuur er veel profijt van hebben gehad.
Dit werd door Erick gemeld op de afgelopen bestuursvergadering en per direct is er contact gezocht met Marike Kuperus die deze cursus geeft.

Verslag van deze middag

Utrecht, Aanvang 13.00 uur

Ontvangst met koffie/thee en te beginnen met een voorstelrondje door de aanwezigen: Erick, Renate, Matteo, Tim en op uitnodiging van het bestuur onze webmaster Tom van Teijlingen en ondergetekende.

Marike Kuperus heeft enorm veel ervaring met het geven van dit soort cursussen en dat merk je: begrippen zoals delegeren en structuurwordenvergezeld van de bijbehorende ‘tools’, zodat wij ook leren hoe we die begrippen kunnen toe passen

Belangrijke vragen voor het bestuur zijn bijvoorbeeld: hoe kunnen wij onze leden enthousiasmeren? wat leeft er bij de leden en wat verwachten de leden van ons en hoe kunnen wij daar invulling aan geven? is meer openheid nodig van bestuur naar de leden of andersom enz.?

Met behulp van een Power Point presentatie en een Flipover werd tot in detail besproken hoe een vereniging functioneert, met welke partijen zij te maken heeft en welke belangen er spelen en hoe te handelen bij bovengenoemde vragen.

De manier waarop e.e.a. gebeurde vond ik fantastisch: gestructureerd, toegespitst op onze situatie en vaak een eyeopener. Met mij, dacht het voltallige bestuur er net zo over. Na deze intensieve middag hebben we onder genot van een hapje en drankje ontspannen met elkaar kunnen napraten over wat ‘s middags allemaal de revue is gepasseerd.

Met warme groet, Jos van Extel

 

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

Een van de grote dossiers die opeenvolgende besturen tot hun beschikking hebben is die van het Kwaliteitskeur voor Restauratoren. Deze lange zoektocht kent verschillende dieptepunten maar zeker ook hoogtepunten. Het grootste dieptepunt was natuurlijk een jaar of 5 geleden, het bijna faillissement van onze zustervereniging RN. Het grootste hoogtepunt daarentegen was de doorstart daarna, in de vorm van het ‘drie partijen overleg’ onder leiding van ARA.

ARA, RR (Restauratoren Register) en het hervormde RN samen aan tafel om een góed systeem te bouwen waar de kwaliteit van restauraties en restauratoren is geborgd.

Op het Erfgoed Event heeft u kennis kunnen nemen van de nieuwste ontwikkelingen op dit gebied. Het belangrijkste punt hier gepresenteerd is de samenwerking die Stichting Restauratoren Register (SRR) heeft gevonden in ERM. ERM staat voor Stichting Erkende Restauratiekwaliteit Monumenten, www.stichtingerm.nl.

intentieverklaringWaarom een keurmerk?

Ik krijg heel vaak de vraag “waarom moet dat, een keurmerk” en “We hebben al zoveel clubjes, waarom weer een nieuwe, we moeten samen werken”.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

ara bestuur cursus

Het bestuur van A.R.A. Nederland was maandag 18 september op cursus bij Kuperus & Co in Utrecht. Doel was het verdiepen van de verenigingsvaardigheden.
De cursus werd gegeven door Marike Kuperus die haar ruime ervaring en inzichten in het functioneren van verenigingen deelde. Gesproken werd over welke soorten verenigingen er zijn en wat voor type A.R.A. Nederland is. Wat is de doelstelling en hoe kan die het best bereikt worden?
Ook werd er gesproken over hoe de leden meer bij de vereniging te betrekken. Wat biedt de vereniging haar leden en wat kunnen de leden voor de vereniging doen?

Dit alles leidde concreet tot een model om het werk van de vereniging te verbeteren. Door het opzetten van een tijdlijn met daarin activiteiten door het jaar en de organisatie daarvan.
Dit zal de komende tijd door het bestuur uitgewerkt worden en aan de leden voorgelegd.

Duurzamheid zit in ons DNA

Het was een inspirerende middag waarin veel punten aan de orde kwamen die uitgewerkt kunnen worden. Zo kunnen we meer andacht vragen voor het duurzame karakter van het restauratiewerk. Restaureren is werken voor de toekomst, niet door dingen weg te gooien en nieuwe te maken maar juist door bestaande zaken te behouden en herstellen.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

Op dinsdagavond 12 september organiseert het Ambacht in Beeld Festival een verdiepend symposium met als thema 'Meesterschap binnen de ambachten'.

Wanneer ben je nu écht een meester ambachtsman/vrouw? Welke initiatieven zijn er in Nederland om aan deze titel status te geven? Hoe doen andere landen dit? Zou hier beleid op moeten worden gevoerd?

Tijdens deze gratis toegankelijke avond in Pakhuis de Zwijger delen vijf sprekers hun zienswijze, vertellen over initiatieven om meesterschap status te geven en discussiëren, onder leiding van moderator Marilien Mogendorff, met het publiek over de term 'meesterschap' binnen de ambachten.

NB de voertaal van deze avond is Engels.

PROGRAMMA

Wendy van Wilgenburg, initiatiefnemer en directeur van het Ambacht in Beeld Festival, zal de avond openen en inleiden.

Vervolgens zullen de vijf sprekers allen een korte presentatie geven over hun invalshoek, waarna er een paneldiscussie plaatsheeft, onder leiding van moderator Marilien Mogendorff, waarbij het publiek van harte wordt uitgenodigd deel te nemen in de discussie. We onderzoeken wat de standpunten zijn en hoe we van en met elkaar kunnen leren en wellicht tot aanbevelingen voor beleid kunnen komen.
Bekijk het programma.

Interesse? Registreer je via de website van Pakhuis de Zwijger. De avond begint om 19.30 uur in de Kleine Zaal. Aanwezigen krijgen een consumptiebon voor de informele borrel na afloop in het café.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn
Go To Top