Duidelijke afspraken op papier!

Het bestuur van de Art Restorers Association Nederland is in de afgelopen jaren meerdere malen benaderd door opdrachtgevers van restauratoren met problemen over afspraken tussen klant en restaurator of restauratiekwaliteit. Het bestuur werd gevraagd daarin een uitspraak te doen. ARA Nederland is of heeft echter geen orgaan dat juridisch bindende uitspraken kan doen. Het bestuur van de vereniging kan hooguit een restaurator die lid is van de eigen vereniging wijzen op de Ethische Code, hem of haar om nadere uitleg vragen en beide partijen helpen en aansporen er onderling uit te komen. Indien de klacht een restaurator betreft die geen lid is van ARA Nederland, kunnen wij een opdrachtgever slechts adviseren te onderzoeken of er wel een instantie is aan wie de klacht voorgelegd kan worden en indien dat niet mogelijk is, juridische stappen te overwegen.

Om misverstanden te voorkomen dienen afspraken omtrent een uit te voeren restauratie van te voren in een offerte te worden vastgelegd én bij tussentijdse wijziging van het restauratieplan schriftelijk te worden gedocumenteerd. De eerstverantwoordelijke hier is de restaurator; hij of zij is de opdrachtnemer en heeft veelal een kennisvoorsprong op de opdrachtgever die ethische verplichtingen schept. Aan u als klant het advies de restaurator in voorkomende gevallen hieraan te herinneren en er op te staan dat afspraken op papier worden gezet. Wanneer beide partijen zich hiervan bewust zijn, voorkomt dat onnodige problemen en frustratie.